poniedziałek, 1 lutego 2016

Doris Day

Urodzona 3 kwietnia 1924 r. w Cincinnati (stan Ohio), naprawdę nazywa się Doris Kappelhoff. Dzięki ojcu "liznęła" trochę muzyki klasycznej, zawsze jednak chciała być tancerką. Wypadek samochodowy pokrzyżował te plany, dając młodej rekonwalescentce masę wolnego czasu: nie mogąc ćwiczyć swych wymarzonych pas - zaczęła uczyć s1ę śpiewu. Była pojętną uczennicą, w czym utwierdziła ją propozycja występów od bandlidera Barneya Rappa, z którego orkiestrą zaśpiewa w 1943 r. Day After Day, który również dał jej pseudonim artystyczny: Day.
Bardzo szybko o Doris Day zaczęły ubiegać się czołowe amerykańskie orkiestry taneczne - Boba Crosby'ego, Freda Waringa, Lesa Browna, George'a Sirava. Wspaniała Sentimental Journey w 1945 r. była dla piosenkarki przepustką do dużej firmy płytowej i na plan filmowy. W duecie z Buddym Clarkiem zaśpiewała dwa lata później swoje kolejne "złote" przeboje - Love Somebody i Confess, samodzielnie - w 1948 r, It's Magic, piękną piosenkę z jej pierwszego filmu Romance on the High Seas.
W następnym roku w Young Man with a Horn - filmowej biografii trębacza jazzowego Bixa Beiderbecke - Doris Day występuje u boku Harry'ego Jamesa i słynnego kompozytora Hoagy'ego Carmichaela. I'll See You in My Dreams to również filmowa opowieść o życiu twórcy przebojów - Gusa Kahna.
Rok 1954 przynosi aż trzy tytuły i trzy wspaniałe przeboje filmowe: western Calamity Jane, z którego pochodzi sławna Secret Love, Young At Heart z piosenką tytułową - wspólny sukces Doris Day i Franka Sinatry oraz Love Me or Leave Me - bodaj najciekawszą z biografii filmowych, w której Day kreuje postać głównej bohaterki, popularnej w latach dwudziestych śpiewaczki Ruth Edding. Ten film również ma udany przebój tytułowy -nie tylko Doris Day, lecz i Sammy'ego Davisa Juniora, jej ekranowego partnera.
Filmy są rozmaite, sukcesy również. Hitchcockowski "kryminał" z 1956 r. The Man Who Knew Too Much kończy się walczykiem Whatever Will Be, Will Be (Oue sera, sera), który filmowa żona dyplomaty, Doris Day, nuci swemu filmowemu dziecku w happy endzie powikłanej akcji. W Polsce poznaliśmy jej muzyczne, banalne komedyjki z lat sześćdziesiątych - Telefon towarzyski, za który otrzymała Oscara, Nie jedzcie stokrotek i Nie przysyłaj mi kwiatów oraz, najbardziej udany z wyświetlanych u nas - film dla dzieci Jumbo. Aktorka Roku 1960, Doris Day miała - na szczęście - dużo więcej ciekawych filmów, jak choćby Tea For Two, musical The Pajama Game, Midnight Lace i Lover Come Back.
W naszym kraju zrobiła karierę przede wszystkim jako piosenkarka wylansowana przez radiową "Rewię piosenek" Lucjana Kydryńskiego, dla którego zawsze pozostała "młodą blondynką, o niebieskich oczach i tysiącach piegów", szokującą słuchaczy "dziewczęcą świeżością i naturalnością swych interpretacji". Wielki sympatyk Doris Day, autor bestselleru Znajomi z płyt, tak w 1960 r. zakończył swój portret amerykańskiej piosenkarki i aktorki: "Tę młodzieńczość i prostotę Doris zachowała zresztą nadal i - nadal zachowała szaloną popularność".
Cóż, nic dodać, nic ująć - zwłaszcza że lista przebojów wylansowanych przez Doris Day mówi o niej wszystko: w 1951 r, A Guy Is a Guy, w 1952 - My Love and Devotion, a w duecie z Frankiem Lainem Sugar-bush (w Polsce śpiewany pt. Trzcina cukrowa- z akcentem na końcowe "a"), w 1953 - Hey, Mister Banjo, a razem z Johnnie Rayem Let's Walk Thata- Way, w 1954 -If I Give My Heart to You, w 1955 - Heady Willing and Able, w 1958 - Everybody Loves a Lover (w Polsce śpiewany przez Marię Koterbską jako Lunaparki), w 1962 - Lover Come Back to Me, w 1964 filmowy Move Over Darling.
Popularności nie odebrał Doris Day nikt - ani w latach pięćdziesiątych wspomniane wyżej konkurentki, ani później nowocześniejsze od niej Connie Francis, Nancy Sinatra i Vikki Carr (w 1967 r. przebój It Must Be Him). Pewnie, były wykonawczynie ambitniejsze, wszechstronniejsze, może nawet i ciekawsze od niej. Cóż jednak zrobić - ona okazała się najpopularniejsza.
W latach sześćdziesiątych wielką pomoc w karierze artystycznej Doris Day okazał jej... syn, zdolny producent płytowy Terry Melcher, znany i ceniony na amerykańskim Wybrzeżu Zachodnim. To jemu zawdzięcza swą sławę świetna grupa Paul Revere and the Raiders, przeboje z lat 1963—71 zespołu The Byrds są dziełem właśnie Melchera producenta. W połowie lat siedemdziesiątych Melcher patronował działalności studyjnej m.in. Davida Cassidy'ego. Jako wykonawca współpracował z firmą płytową Franka Sinatry - Reprise (w 1973 r. longplay Terry Melcher).


Single
Tytuł WykonawcaData wydania Aus N.Zel Wytwórnia
[Aus]
Komentarz
My dreams are getting better all the time/He's home for a little whileLes Brown with vocal by Doris Day09.19451[8m]--[written by Mann Curtis/Vic Mizzy ][piosenka z filmu "In society"]
Sentimental journey/Twilight timeLes Brown with vocal by Doris Day04.194612[2m]--[written by Les Brown/Bud Green/Ben Homer ]
Till the end of timeDoris Day09.19468[4m]---
You won't be satisfied [Until you break my heart]/Come to baby,do!Les Brown with vocal by Doris Day10.194612[2m]--[written by Freddy James/Larry Stock ]
Love somebody/ConfessDoris Day & Buddy Clark12.19482[13]-Columbia DO 3191[written by Alex Kramer/Joan Whitney ]
Put ‘em in a Box, Tie ‘em With a Ribbon Doris Day05.19491[14]-Columbia DO 3247-
It's magic/That certain partyDoris Day 05.194914[6];B:5[10]-Columbia DO 3279-
Again / Everywhere You GoDoris Day09.19492[16]-Columbia [written by Dorcas Cochran/Lionel Newman][piosenka z filmu "Road house"]
The River Seine/There's A Bluebird on Your WindowsillDoris Day10.19503[21]-Columbia DO 3357-
I'll never sleep around againDoris Day and Her Country Cousins10.195013[5]-Columbia DO 3345-
Bewitched / ImaginationDoris Day with The Mellomen12.19501[21]9[15]Columbia [written by Lorenz Hart/Richard Rodgers][piosenka z musicalu na Broadway'u "Pal Joey"][#50 hit for Betty Smith Group in 1958]
I Didn't Slip, I Wasn't Pushed, I Fell / Before I Loved You Doris Day03.195111[5]-Columbia DO 3378[written by Eddie Pola/George Wyle ][produced by Mitch Miller ]
A load of hayDoris Day06.19519[8]-Columbia DO 3384-
[Why did I tell you i was going to]Shanghai / My Life's DesireDoris Day02.19524[14]-Columbia DO 3453[written by Milton DeLugg/Bob Hilliard][produced by Mitch Miller ]
My life's desireDoris Day06.195218[1]-Columbia DO 3473-
A Guy Is A Guy / Who Who WhoDoris Day07.19526[15]-Columbia [written by Oscar Brand ][produced by Mitch Miller ][adaptacja żołnierskiej piosenki z czasów II wojny światowej "A gob is a slob"]
Every little moment [Has a meaning all it's own]Doris Day 09.195219[1]-Columbia DO 3499-
Sugar bush/How it lies,how it liesDoris Day with Frankie Laine10.19529[12]-Columbia DO 3522[written by Josef Marais]
Ma Says, Pa Says/A Full Time Job Doris Day-Johnnie Ray05.19538[9];B:10[7]-Columbia DO 3567-
When the red,Red Robin comes Bob,Bob,Bobbin' alongDoris Day10.195320[1]-Phillips B 21047H-
Mister Tap Toe / Your Mother and MineDoris Day10.19534[16]-Columbia DO 3591[written by Richard Dehr/Terry Gilkyson/Frank Miller ][produced by Mitch Miller ]
Let' s walk that-a-wayDoris Day with Johnnie Ray11.195318[5]-Phillips B 21078H-
A purple cowDoris Day01.195410[10]-Phillips B 21092H-
Secret love/The Deadwood stageDoris Day08.19542[23]-Phillips B 21165H[written by Sammy Fain/Paul Francis Webster ][Produced by: Ray Heindorf ][Piosenka z filmu "Calamity Jane"][#20 hit for Freddy Fender in 1975]
Blue Bells of Broadway/I Speak to the StarsDoris Day09.195416[6]-Phillips B 21276H-
If i give my heart to you/Anyone can fall in loveDoris Day & Mellomen12.19542[21]-Phillips B 21397H[written by Jimmy Brewster/Jimmie Crane/Al Jacobs][Produced by: Mitch Miller ][#34 hit for Kitty Kallen in 1959]
If I were a bell/I've never been in love before Doris Day01.195614[19]-Columbia DO 3759-
Ooh Bang Jiggilly Jang/Jimmy unknownDoris Day02.195623[9]-Coronet KP 002[written by Bob Merill][Produced by: Mitch Miller ]
I' ll never stop loving you/Ten cents a danceDoris Day03.195630[13]-Phillips B 21622H[written by Nicholas Brodszky/Sammy Cahn][Produced by: Mitch Miller ][piosenka z filmu "Love me or leave me"]
Whatever will be,will be [Que sera,sera]/I' ve gotta sing away these bluesDoris Day08.19561[8][26]-Coronet KS 013[written by Ray Evans/Jay Livingstone][Produced by: Mitch Miller ][piosenka z filmu "The man who knew too much"]
Something wonderfulDoris Day09.195641[4]-Columbia DO 3798-
Twelve o' clock tonight/Today will be yesterday tomorrow!Doris Day07.195742[2]-Coronet KS 146[written by Pat Ballard][Produced by: Mitch Miller ]
Love in a homeDoris Day11.195726[9]-Coronet KS 195[written by Gene DePaul/Johnny Mercer ]
The party' s over/Whad' ja put in that kissDoris Day05.195839[3]-Coronet [EP] KEP 076[written by Betty Camden/Adolph Green/Jule Slyne][Produced by: Mitch Miller ][piosenka z musicalu "Bells are are ringing" wystawianego na Broadway' u]
Teacher' s pet/A very precious loveDoris Day08.195820[19]-Coronet KS 245[written by Joe Lubin][Produced by: Mitch Miller ][tytułowa piosenka z filmu ]
Everybody loves a lover/Instant loveDoris Day10.19587[23]-Coronet KS 258[written by Richard Adler/Robert Allen][Produced by: Mitch Miller ]
A very precious loveDoris Day08.195999[2]-Coronet KS 305[written by Patrice Fisher/Bob Roberts][Produced by: Mitch Miller ][tytułowa piosenka z filmu ]
Pillow talkDoris Day11.195990[4]-Coronet [EP] KEP 226-
Move Over Darling / Twinkle LullabyDoris Day04.196465[5]-CBS BA 221094[written by Hal Kantner/Joe Lubin/Terry Melcher][tytułowa piosenka z filmu ]
Albumy
Tytuł WykonawcaData wydania Aus N.Zel Wytwórnia
[Aus/N.Zel]
Komentarz
20 golden greatsDoris Day01.1987100[1]-J&B JB 282/-
Sentimental journeyDoris Day03.1991-10[8][gold]-/CBS 468262
The very best of Doris DayDoris Day081.1999-24[8][gold]CBS 487 361

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz