Bardzo szybko o Doris Day zaczęły ubiegać się czołowe amerykańskie orkiestry taneczne - Boba Crosby'ego, Freda Waringa, Lesa Browna, George'a Sirava. Wspaniała Sentimental Journey w 1945 r. była dla piosenkarki przepustką do dużej firmy płytowej i na plan filmowy. W duecie z Buddym Clarkiem zaśpiewała dwa lata później swoje kolejne "złote" przeboje - Love Somebody i Confess, samodzielnie - w 1948 r, It's Magic, piękną piosenkę z jej pierwszego filmu Romance on the High Seas.
W następnym roku w Young Man with a Horn - filmowej biografii trębacza jazzowego Bixa Beiderbecke - Doris Day występuje u boku Harry'ego Jamesa i słynnego kompozytora Hoagy'ego Carmichaela. I'll See You in My Dreams to również filmowa opowieść o życiu twórcy przebojów - Gusa Kahna.
Rok 1954 przynosi aż trzy tytuły i trzy wspaniałe przeboje filmowe: western Calamity Jane, z którego pochodzi sławna Secret Love, Young At Heart z piosenką tytułową - wspólny sukces Doris Day i Franka Sinatry oraz Love Me or Leave Me - bodaj najciekawszą z biografii filmowych, w której Day kreuje postać głównej bohaterki, popularnej w latach dwudziestych śpiewaczki Ruth Edding. Ten film również ma udany przebój tytułowy -nie tylko Doris Day, lecz i Sammy'ego Davisa Juniora, jej ekranowego partnera.
Filmy są rozmaite, sukcesy również. Hitchcockowski "kryminał" z 1956 r. The Man Who Knew Too Much kończy się walczykiem Whatever Will Be, Will Be (Oue sera, sera), który filmowa żona dyplomaty, Doris Day, nuci swemu filmowemu dziecku w happy endzie powikłanej akcji. W Polsce poznaliśmy jej muzyczne, banalne komedyjki z lat sześćdziesiątych - Telefon towarzyski, za który otrzymała Oscara, Nie jedzcie stokrotek i Nie przysyłaj mi kwiatów oraz, najbardziej udany z wyświetlanych u nas - film dla dzieci Jumbo. Aktorka Roku 1960, Doris Day miała - na szczęście - dużo więcej ciekawych filmów, jak choćby Tea For Two, musical The Pajama Game, Midnight Lace i Lover Come Back.
W naszym kraju zrobiła karierę przede wszystkim jako piosenkarka wylansowana przez radiową "Rewię piosenek" Lucjana Kydryńskiego, dla którego zawsze pozostała "młodą blondynką, o niebieskich oczach i tysiącach piegów", szokującą słuchaczy "dziewczęcą świeżością i naturalnością swych interpretacji". Wielki sympatyk Doris Day, autor bestselleru Znajomi z płyt, tak w 1960 r. zakończył swój portret amerykańskiej piosenkarki i aktorki: "Tę młodzieńczość i prostotę Doris zachowała zresztą nadal i - nadal zachowała szaloną popularność".
Cóż, nic dodać, nic ująć - zwłaszcza że lista przebojów wylansowanych przez Doris Day mówi o niej wszystko: w 1951 r, A Guy Is a Guy, w 1952 - My Love and Devotion, a w duecie z Frankiem Lainem Sugar-bush (w Polsce śpiewany pt. Trzcina cukrowa- z akcentem na końcowe "a"), w 1953 - Hey, Mister Banjo, a razem z Johnnie Rayem Let's Walk Thata- Way, w 1954 -If I Give My Heart to You, w 1955 - Heady Willing and Able, w 1958 - Everybody Loves a Lover (w Polsce śpiewany przez Marię Koterbską jako Lunaparki), w 1962 - Lover Come Back to Me, w 1964 filmowy Move Over Darling.
Popularności nie odebrał Doris Day nikt - ani w latach pięćdziesiątych wspomniane wyżej konkurentki, ani później nowocześniejsze od niej Connie Francis, Nancy Sinatra i Vikki Carr (w 1967 r. przebój It Must Be Him). Pewnie, były wykonawczynie ambitniejsze, wszechstronniejsze, może nawet i ciekawsze od niej. Cóż jednak zrobić - ona okazała się najpopularniejsza.
W latach sześćdziesiątych wielką pomoc w karierze artystycznej Doris Day okazał jej... syn, zdolny producent płytowy Terry Melcher, znany i ceniony na amerykańskim Wybrzeżu Zachodnim. To jemu zawdzięcza swą sławę świetna grupa Paul Revere and the Raiders, przeboje z lat 196371 zespołu The Byrds są dziełem właśnie Melchera producenta. W połowie lat siedemdziesiątych Melcher patronował działalności studyjnej m.in. Davida Cassidy'ego. Jako wykonawca współpracował z firmą płytową Franka Sinatry - Reprise (w 1973 r. longplay Terry Melcher).
Single
Tytuł | Wykonawca | Data wydania | Aus | N.Zel | Wytwórnia [Aus] |
Komentarz |
My dreams are getting better all the time/He's home for a little while | Les Brown with vocal by Doris Day | 09.1945 | 1[8m] | - | - | [written by Mann Curtis/Vic Mizzy ][piosenka z filmu "In society"] |
Sentimental journey/Twilight time | Les Brown with vocal by Doris Day | 04.1946 | 12[2m] | - | - | [written by Les Brown/Bud Green/Ben Homer ] |
Till the end of time | Doris Day | 09.1946 | 8[4m] | - | - | - |
You won't be satisfied [Until you break my heart]/Come to baby,do! | Les Brown with vocal by Doris Day | 10.1946 | 12[2m] | - | - | [written by Freddy James/Larry Stock ] |
Love somebody/Confess | Doris Day & Buddy Clark | 12.1948 | 2[13] | - | Columbia DO 3191 | [written by Alex Kramer/Joan Whitney ] |
Put em in a Box, Tie em With a Ribbon | Doris Day | 05.1949 | 1[14] | - | Columbia DO 3247 | - |
It's magic/That certain party | Doris Day | 05.1949 | 14[6];B:5[10] | - | Columbia DO 3279 | - |
Again / Everywhere You Go | Doris Day | 09.1949 | 2[16] | - | Columbia | [written by Dorcas Cochran/Lionel Newman][piosenka z filmu "Road house"] |
The River Seine/There's A Bluebird on Your Windowsill | Doris Day | 10.1950 | 3[21] | - | Columbia DO 3357 | - |
I'll never sleep around again | Doris Day and Her Country Cousins | 10.1950 | 13[5] | - | Columbia DO 3345 | - |
Bewitched / Imagination | Doris Day with The Mellomen | 12.1950 | 1[21] | 9[15] | Columbia | [written by Lorenz Hart/Richard Rodgers][piosenka z musicalu na Broadway'u "Pal Joey"][#50 hit for Betty Smith Group in 1958] |
I Didn't Slip, I Wasn't Pushed, I Fell / Before I Loved You | Doris Day | 03.1951 | 11[5] | - | Columbia DO 3378 | [written by Eddie Pola/George Wyle ][produced by Mitch Miller ] |
A load of hay | Doris Day | 06.1951 | 9[8] | - | Columbia DO 3384 | - |
[Why did I tell you i was going to]Shanghai / My Life's Desire | Doris Day | 02.1952 | 4[14] | - | Columbia DO 3453 | [written by Milton DeLugg/Bob Hilliard][produced by Mitch Miller ] |
My life's desire | Doris Day | 06.1952 | 18[1] | - | Columbia DO 3473 | - |
A Guy Is A Guy / Who Who Who | Doris Day | 07.1952 | 6[15] | - | Columbia | [written by Oscar Brand ][produced by Mitch Miller ][adaptacja żołnierskiej piosenki z czasów II wojny światowej "A gob is a slob"] |
Every little moment [Has a meaning all it's own] | Doris Day | 09.1952 | 19[1] | - | Columbia DO 3499 | - |
Sugar bush/How it lies,how it lies | Doris Day with Frankie Laine | 10.1952 | 9[12] | - | Columbia DO 3522 | [written by Josef Marais] |
Ma Says, Pa Says/A Full Time Job | Doris Day-Johnnie Ray | 05.1953 | 8[9];B:10[7] | - | Columbia DO 3567 | - |
When the red,Red Robin comes Bob,Bob,Bobbin' along | Doris Day | 10.1953 | 20[1] | - | Phillips B 21047H | - |
Mister Tap Toe / Your Mother and Mine | Doris Day | 10.1953 | 4[16] | - | Columbia DO 3591 | [written by Richard Dehr/Terry Gilkyson/Frank Miller ][produced by Mitch Miller ] |
Let' s walk that-a-way | Doris Day with Johnnie Ray | 11.1953 | 18[5] | - | Phillips B 21078H | - |
A purple cow | Doris Day | 01.1954 | 10[10] | - | Phillips B 21092H | - |
Secret love/The Deadwood stage | Doris Day | 08.1954 | 2[23] | - | Phillips B 21165H | [written by Sammy Fain/Paul Francis Webster ][Produced by: Ray Heindorf ][Piosenka z filmu "Calamity Jane"][#20 hit for Freddy Fender in 1975] |
Blue Bells of Broadway/I Speak to the Stars | Doris Day | 09.1954 | 16[6] | - | Phillips B 21276H | - |
If i give my heart to you/Anyone can fall in love | Doris Day & Mellomen | 12.1954 | 2[21] | - | Phillips B 21397H | [written by Jimmy Brewster/Jimmie Crane/Al Jacobs][Produced by: Mitch Miller ][#34 hit for Kitty Kallen in 1959] |
If I were a bell/I've never been in love before | Doris Day | 01.1956 | 14[19] | - | Columbia DO 3759 | - |
Ooh Bang Jiggilly Jang/Jimmy unknown | Doris Day | 02.1956 | 23[9] | - | Coronet KP 002 | [written by Bob Merill][Produced by: Mitch Miller ] |
I' ll never stop loving you/Ten cents a dance | Doris Day | 03.1956 | 30[13] | - | Phillips B 21622H | [written by Nicholas Brodszky/Sammy Cahn][Produced by: Mitch Miller ][piosenka z filmu "Love me or leave me"] |
Whatever will be,will be [Que sera,sera]/I' ve gotta sing away these blues | Doris Day | 08.1956 | 1[8][26] | - | Coronet KS 013 | [written by Ray Evans/Jay Livingstone][Produced by: Mitch Miller ][piosenka z filmu "The man who knew too much"] |
Something wonderful | Doris Day | 09.1956 | 41[4] | - | Columbia DO 3798 | - |
Twelve o' clock tonight/Today will be yesterday tomorrow! | Doris Day | 07.1957 | 42[2] | - | Coronet KS 146 | [written by Pat Ballard][Produced by: Mitch Miller ] |
Love in a home | Doris Day | 11.1957 | 26[9] | - | Coronet KS 195 | [written by Gene DePaul/Johnny Mercer ] |
The party' s over/Whad' ja put in that kiss | Doris Day | 05.1958 | 39[3] | - | Coronet [EP] KEP 076 | [written by Betty Camden/Adolph Green/Jule Slyne][Produced by: Mitch Miller ][piosenka z musicalu "Bells are are ringing" wystawianego na Broadway' u] |
Teacher' s pet/A very precious love | Doris Day | 08.1958 | 20[19] | - | Coronet KS 245 | [written by Joe Lubin][Produced by: Mitch Miller ][tytułowa piosenka z filmu ] |
Everybody loves a lover/Instant love | Doris Day | 10.1958 | 7[23] | - | Coronet KS 258 | [written by Richard Adler/Robert Allen][Produced by: Mitch Miller ] |
A very precious love | Doris Day | 08.1959 | 99[2] | - | Coronet KS 305 | [written by Patrice Fisher/Bob Roberts][Produced by: Mitch Miller ][tytułowa piosenka z filmu ] |
Pillow talk | Doris Day | 11.1959 | 90[4] | - | Coronet [EP] KEP 226 | - |
Move Over Darling / Twinkle Lullaby | Doris Day | 04.1964 | 65[5] | - | CBS BA 221094 | [written by Hal Kantner/Joe Lubin/Terry Melcher][tytułowa piosenka z filmu ] |
Albumy
|
Tytuł | Wykonawca | Data wydania | Aus | N.Zel | Wytwórnia [Aus/N.Zel] |
Komentarz |
20 golden greats | Doris Day | 01.1987 | 100[1] | - | J&B JB 282/- | |
Sentimental journey | Doris Day | 03.1991 | - | 10[8][gold] | -/CBS 468262 | |
The very best of Doris Day | Doris Day | 081.1999 | - | 24[8][gold] | CBS 487 361 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz